Opravy saxofonů řadím do velmi zajímavé kategorie. Přestože saxofon patří do dřevěných dechových nástrojů (kvůli plátku), při jeho opravě je nutné využít znalostí z oboru žesťových dechových nástrojů. S jednoduchými promáčklinami si opravář dřevěných dechových nástrojů poradí sám, nicméně k servisu, který zahrnuje řešení složitějších závad je vhodné přizvat kolegu “žesťaře”.
Časté dotazy se týkají ozvučníků v podlepkách (polštářcích) nebo lakovaných vs. nelakovaných povrchů těla tohoto hudebního nástroje. Jsou to dva nejzásadnější aspekty, které ovlivní finální cenu opravy. U nových saxofonů (například značky Yamaha) postačí většinou právě výměna podlepek. U saxofonů vydrží velmi dlouho - nejčastěji se mění boční podpleky, které jsou nejvíce zatížené. Pouhá výměnu podlepek však nejde aplikovat na starší nástroje, jelikož u saxofonu dochází k opotřebovaní materiálu a je nutné generální opravuju provést, zejména kvůli jemné mechanice.
Co se týče ozvučníku v podlepkách, tak mohou být dva druhy, buď plastové nebo kovové. Každý má jiné tónové zabarvení. Kovové jsou znělejší a plastové komornější. Nelakované saxofony postupem času témeř zčernají, ale většina jazzmanů si u takových nástrojů chválí tón. Stažení laku je speciální úkon mimo standardní generální opravu. Během té většinou zachovávám originální plíšky a lakování nástroje řeším idividuálně. Preventivní kontrolu saxofonu doporučuji jednou za rok - opět čekejte cenu v řádu několika set korun. Generálka začíná na ceně 6000,-.
Existují opravy, které na svém saxofonu můžete provést sami. K tomu vám pomohou instruktážní videa, která pro vás natáčím (například video “Nechodí mi klapka”). Zda se doopravdy jedná pouze o drobnou opravu, poznáte tak, že nástroj přestane z ničeho nic hrát, nebo se vám na něj najednou hraje těžko.
Někdo si na opravu vlastního nástroje netroufne, nebo je chyba v nástroji většího charakteru, a je nutné přizvat odborníka. Na dnešní době je krásné to, že v podstatě za pár korun můžete saxofon poslat poštou. Existuje několik portálů, kde nástroj pojistíte za pár korun na velkou částku a přijedou si pro balíček až k vám domů. Moje dílnička se sice nachází v centru Brna, ale služby poskytuje pro celou Českou republiku. Zákazníci mi dechové nástroje posílají běžně. To, jak správně nástroj zabalit, vám ukáži ve videu, které pro Vás chystám. Není třeba se toho bát. V případě, že chcete opravit jen korek na esu, nezapomeňte poslat eso i hubičku. Když ale budete mít cestu do Brna, moc rád Vás přivítám ve svém obchodě, kde mám i dílničku.
Pokud si nejste jistí, zda váš nástroj potřebuje generálku, navštivte můj blog, nebo přijďte ke mně do dílny i se svým nástrojem. Saxofon by měl při běžném hraní vydržet přibližně 10 let bez generální opravy. Tato doba je však spekulativní, jelikož vždy záleží na muzikantovi. Někdo může mít například “ agresivnější pot “ a díky tomu se saxofonem musí podstupovat servis častěji. Když zákazník přinese do dílny starší saxofon, neznamená to, že automaticky provedu generálku, nejdříve je důležitá analýza. Teprve potom rozhodnu, jaký krok bude následovat.
Na saxofon jsem hrál na konzervatoři v big bandu a dokážu posoudit, jestli se nástroj vůbec vyplatí servisovat. Zkoumám plechy nástroje, jak si vede mechanika, ale hlavně intonaci. Saxofon musí ladit. Existují tóny, které dokáži doladit, ale v některých případech to prostě nejde. “Bolavým” tónem u saxofonů je D2. S ním většinou nejde nic dělat. Může být často zastřené. Při počáteční analýze někdy zjistím, že například hubička se k nástroji nehodí - například k tenoru saxofonu Amati může vyhovovat jiná hubička než k Selmer saxofonu. Hubičky jsou ale kapitola sama o sobě. Velkou roli může hrát i eso saxofonu, např. když je příliš zdeformované nebo zoxidované, je potřeba vyrobit nové, a to se cenově nemusí vyplatit.
Při analýze vždy kontruluji i futrálek, a to z toho důvodu, zda neubližuje nástroji. Analýza je velmi důležitá a nástroj někdy i odmítnu opravit, abych šetřil vaši peněženku, i svůj čas. Existují ale výjimky - např. když máte nástroj jako rodinnou památku. Zákazníky ale vždy seznámím s problémy, které mohou nastat. Samotná analýza se pohybuje okolo 500,-.
Mechanikou se rozumí klapky, které se nachází na těle nástroje. Ze saxofonu musím sundat celou mechaniku do posledního šroubku. Je potřeba kontrolovat, jestli jsou správně vyrovnané misky na podlepky, zda mechanika není zdeformovaná, a jak si vede povrchová úprava. Občas se stane, že je v osičkách stržený závit, nebo je v mechanice rez. Toto je velká komplikace zapříčiněná špatnou údržbou. Zrezivělé osičky nebo šrouby ponořím do oleje, nebo je vyměním. Při demontáži řeším abych mechanice vymezil vůli, protože to může později způsobovat problémy při hře a zapříčit klápot klapek.
Při kompletní generální opravě saxofonu je potřeba sundat všechny staré filce a podlepky. Je ale nutné dávat pozor, aby se při sundávání nepoškodila povrchová úprava. Používá se na to speciální nářadí, které usnadní práci. Při této činnosti se zaměřuji na to, abych zjistil, jaký nový materiál bude nejvhodnější, a jakou velikost podlepek, korků a filců zvolím. Například tloušťka korků může ovlivnit intonaci. Dříve se používaly jiné materiály než dnes. V současné době používáme například i korky gumové, které vydrží více a mají jiné vlastnosti.
Saxofon je většinou tvořen z mosazného plechu a jeho povrchová úprava bývá nejčastěji zlatolak. Při generální opravě řeším drobné promáčkliny standardně, za větší promáčkliny si ale účtuji příplatek, protože je to časově náročnější. Nejčastější promáčkliny se nachází pod klapkou D3. Dalšími častými problémy jsou ohlý korpus a promáčklé koleno. Nejdůležitější je vyřešit promáčkliny, které jsou blízko k esu, protože čím blíže hubičce tím to může mít větší vliv na hru. Při tomto úkonu je třeba kontrolovat, jestli tělo saxofonu není rozletované, protože v takovém případě by saxofon nehrál. Občas je velmi obtížné rozletované místo najít, protože ho nelze najít pouhým okem.
Tónový otvor je vrcholek na těle nástroje, na který dosedá podlepka. Hrana tónového otvoru musí být absolutně rovná, jelikož na něj dosedají podlepky, které musí být seřízené tak, aby při průsvitu lampy neunikalo světlo. Ukázku najdete na mém vstupním videu na webu. Kdyby hrany nebyly rovné, podlepky by špatně dosedly, a saxofon by tím pádem nedosáhl maximum svého potenciálu. Když je tónový otvor zdeformovaný je potřeba ho vyrovnat. U starších modelů, u kterých je tónový vrchol zahnut, je to obtížné - zde totiž nejde použít nářadí, které je vybrousí do roviny. Toto nářadí je ze specializovaného německého obchodu pro opraváře. Díky analýze můžeme zjistit, které tóny neladí, a dovnitř tónových otvorů lze vložit vložku, která intonaci upraví. Nejde to ale aplikovat u všech tónů a u všech případů.
Osičky jsou tyče uvnitř klapek, na kterých se pohybuje klapka. Každá osička musí být absolutně rovná a uvnitř klapky nesmí být žádné usazeniny. Jinak se klapka nebude správně pohybovat. U saxofonu jsou tyče o velikosti až 30 cm. Rovnání osiček je důležitá činnost a některé je potřeba někdy i vyměnit. Osičky se vyrovnávají ve speciálně vyrobené vrtačce s dutou hlavicí.
Mechanikou se rozumí vše kromě sloupků a těla saxofonu. Najčastější povrchová úprava mechaniky je zlatolak nebo nikl. Nikl můžeme vidět u starších nástrojů. Každý materiál se čistí jinak, ale k poslednímu dočišťování nástroje používám ultrazvukovou čističku, která k maximálnímu výkonu vyžaduje speciální emulzi. Místa, kam pokládáme při hře prsty, jsou pokryty perleťovými kolečky. Když perleť schází, automaticky ji nahradím novou. U novějších nástrojů to není pravá perleť, nýbrž její náhražka.
Pružinky (pérka) jsou většinou pérové dráty, které stojí za zvedáním klapek. Můžou být dva druhy - jehlové nebo ploché. Zoxidovaná pérka očistím nebo vyměním. Na nástroji mohou být buď černá, nebo bílá pérka (nerezové). Tvrdost pérek ovlivňuje lehkost hry. Při generální opravě saxofonu se mění jen ty špatné, jelikož jsou zalisované ve sloupku, a každé nové “přepérkování” ničí sloupek.
Podlepky jsou hnědé části vložené v miskách mechaniky, které zakrývají tónové otvory. Skládají se z různých materiálů, nejpoužívanější jsou kožené s tkaným nebo lisovaným filcem. Podlepky vyrábím z materiálů dovezeného Z Itálie a na každý nástroj vyrobím podlepku na mírů. Používám k tomu nářadí, které mi urychlí celý proces. Podlepky v saxofonu jsou specifické v tom, že mají uvnitř ozvučný plíšek. Starší modely mít plíšek ani nemusí. Kůže na podlepce je totiž natažená na kruhový plíšek. U těchto saxofonu můžeme pozorovat tlumenější “retro” tón. Když u takového nástroje budete chtít zachovat originální podlepky, oprava saxofonu bude dražší o tisíce korun.
Na vyčištěnou mechaniku lepidly připevním korky, filce a podlepky. Při správním zvolení materiálů dosáhnu tichého chodu mechaniky a správné tvrdosti podlepek.
Montáž mechaniky je nejdůležitější částí celé generální opravy. Každá podlepka vyžaduje speciální péči. Pomocí světla najdu nejoptimálnější sklon pro podlepku. Při montáži řeším i velikost zdvihů a chod klapek. Každou osičku a šroubek promažu vazelínou, a díky tomu zabráním pozdější oxidaci.
Jelikož materiály jsou většinou přírodní, je nutné, aby si nástroj odpočinul. Je dobré nástroj minimálně 12 hodin nechat v nečinném stavu a znovu jej seřídit.
I když je saxofon krásně servisovaný a vše je z opravářského hlediska dokonalé, je potřeba, aby si na něj zahrál odborník. Jedině profesionální hráč totiž pozná různé nuance, jako jsou například šumící tóny, tvrdost mechaniky atd. Na saxofon si vždy osobně zahraji sám, nebo požádám vystudovaného saxofonistu.
Kompletní servis saxofonů trvá několik dní, ale pokud chcete mít saxofon rychle doma, je potřeba se objednat předem a společně najdeme termín. Drobný servis saxofonů se snažím vyřešit na počkání.
Ano, máme i speciální místnost, kde Vás nikdo nebude rušit.
Když je to možné, půjčím Vám bezplatně saxofon na cvičení za dobu opravy. Většinou půjčuji saxofony Yamaha, Amati nebo Arnold & Son.
Záruka je jeden rok. Nevztahuje se na nové praskliny, znečištěné podlepky a zdeformované klapky, které si hráč zavinil sám.
Ano, ale doporučuji nástroj raději pojistit.